Jeżeli pacjent lub osoba go reprezentująca uzna, że prawa pacjenta zostały naruszone i nie jest realizowane w sposób dla niego zadawalający może :
- zwrócić się z interwencją do bezpośredniego przełożonego osoby udzielającej świadczenia, a następnie do kierownictwa placówki medycznej
- złożyć skargę pisemnie, ustnie, za pomocą poczty elektronicznej oraz osobiście w Sekretariacie Szpitala – adres: ul. Wolności 12, 11-700 Mrągowo, (e-mail: sekretariat@szpital-mragowo.pl)
- złożyć skargę do Rzecznika Praw Pacjenta (Biuro Rzecznika Praw Pacjenta, Płocka 11/13, 01 – 231 Warszawa; Infolinia Rzecznika : 800-190-590, e-mail : kancelaria@rpp.gov.pl
- zwrócić się do Rzecznika Odpowiedzialności Zawodowej Warmińsko – Mazurskiej Izby Lekarskiej w Olsztynie, ul. Żołnierska 16C, 10-561 Olsztyn – Biuro Okręgowego Rzecznika Odpowiedzialności Zawodowej,
- zwrócić się do Rzecznika Odpowiedzialności Zawodowej Pielęgniarek i Położnych Regionu Warmii i Mazur – Biuro Okręgowego Rzecznika Odpowiedzialności Zawodowej Pielęgniarek i Położnych : 10-602 Olsztyn ul. Pstrowskiego 14K,
- Rzecznika Praw Obywatelskich – infolinia 800-676-676, e-mail : biurorzecznika@brpo.gov.pl
- biura Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych
- skierować sprawę do sądu – jeżeli w wyniku działania lub zaniechania zakładu opieki zdrowotnej naruszono dobro osobiste pacjenta lub wyrządzono mu szkodę materialną
- złożyć skargę do Warmińsko – Mazurskiego Oddziału Narodowego Funduszu Zdrowia Wydziału Spraw Świadczeniobiorców, ul. Żołnierska 16 pok. 1B, 10-561 Olsztyn, poczta elektroniczna : kancelaria@nfz-olsztyn.pl lub w Wydziale Obsługi Klientów i Profilaktyki ul. Głowackiego 14 10-448 Olsztyn Telefoniczna Informacja Pacjenta: 800 190 590
- Centrali Narodowego Funduszu Zdrowia, ul. Grójecka 186, 02-390 Warszawa, infolinia : 800-190-590, adres e-mail :sekretariat.skargi@nfz.gov.pl
- Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych dostępnego na stronie internetowej Rzecznika Praw Pacjenta w Warszawie – https://www.gov.pl/web/rpp/fundusz-kompensacyjny-zdarzen-medycznych.
- złożyć skargę bezpośrednio do świadczeniodawcy
Skarga pisemna, która nie zawiera imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu osoby, która ją wniosła, nie zostanie rozpatrzona Skargi mogą być składane ustnie lub pisemnie. Pacjent ma prawo żądać pisemnego potwierdzenia przyjęcia skargi. Nie rozpatruje się jako skarg pism dotyczących spraw, które zostały rozstrzygnięte prawomocnym wyrokiem sądu lub ostateczną decyzją administracyjną.
Pacjent lub jego przedstawiciel ustawowy, bądź jego faktyczny opiekun ma prawo zgłoszenia niepożądanego działania produktu leczniczego :
- osobom wykonującym zawód medyczny,
- Prezesowi Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych lub podmiotowi odpowiedzialnemu za wprowadzenie produktu leczniczego do obrotu.
Prezes Szpitala w sprawie skarg i wniosków przyjmuje :
we wtorki w godzinach 14.00 – 15.00
Nr telefonu : 89 741 21 27; 89 741 94 02
lub listownie na adres :
Szpital Mrągowski im. Michała Kajki Spółka z o.o.
Ul. Wolności 12
11 – 700 Mrągowo
Dyrektor ds. Lecznictwa w sprawie skarg i wniosków przyjmuje :
we wtorki w godzinach 11.00 – 12.00
po wcześniejszej rejestracji w Sekretariacie Szpitala Mrągowskiego
tel. 89 741 94 02
Biuro Rzecznika Praw Pacjenta
ul. Płocka 11/13
01-231 Warszawa
sekretariat@bpp.gov.pl
Bezpłatna Infolinia 800 190 590 czynna w dni robocze w godzinach –
całodobowo – przez 7 dni w tygodniu
Skarga/ wniosek mogą być składane w imieniu własnym
lub innej osoby za jej pisemną zgodą.
Skargi/ wnioski anonimowe są pozostawiane bez rozpatrzenia.
Wnoszący skargę ma prawo zastrzec swoje dane osobowe ( nazwisko, adres) zastrzeżenie jest dla Funduszu wiążące. Jeśli ujawnienie nazwiska i adresu jest niezbędne, Fundusz występuje o zgodę do wnoszącego.
Podstawa prawna :
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960r. kodeks postępowania administracyjnego
- Ustawa z dnia 6 listopada 2008r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002r. w sprawie organizacji przyjmowania skarg i wniosków